یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با کشف راز رویش دوباره اندام‌های از بین رفته در نوعی مارمولک ژاپنی به دنبال سرنخ‌هایی برای فراهم آوردن چنین قابلیتی در پستانداران هستند.

حل معمای بازتولید اندام‌ها در مارمولک‌ها

به گزارش مهر، در دنیای جانوران توانایی برخی انواع مارمولک‌ها در بازتولید اندام‌های از دست رفته همواره مورد توجه دانشمندان بوده است به طوری که تلاش جدی در زمینه کشف راز و رمز این قابلیت حیرت‌انگیز در جریان بوده است.

این بار اما دانشمندانی از ژاپن و آمریکا نوعی مارمولک خاص موسوم به سمندر آتشین ژاپنی را مورد بررسی ژنتیکی قرار داده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند این جانور توانمندی حیرت‌انگیزی در باز رویش پاها، دست‌ها و دم قطع شده دارد.

دانشمندان در این بررسی نقش دو دسته سلول را مورد مطالعه موشکافانه قرار دادند که تصور می‌شود نقش کلیدی در بازرویش اندام‌های قطع شده در این جانور دارد.

سلول‌های فیبر ماهیچه‌ای اسکلتی (SMFC) و سلول‌های بنیادین ماهیچه‌ای (MPC) دو دسته سلولی هستند که دانشمندان آن‌ها را مورد مطالعه جدی قرار داده‌اند.

تحقیقات دانشمندان زیست‌شناس نشان داده که سلول‌های بنیادین ماهیچه‌ای در بافت فیبر ماهیچه‌ای این گونه سمندر وجود داشته و در تولید سلول‌های ماهیچه‌ای مختلف نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

در ادامه این بررسی دانشمندان نوعی ژن را به جنین این جانور اضافه کردند تا بدین ترتیب فعالیت سلول‌های مورد نظر را در طول فرآیند بازتولید ماهیچه‌ای مورد بررسی دقیق قرار دهند.

دانشمندانی که این مطالعه کم سابقه را آغاز کرده‌اند امیدوارند که از نتایج به دست آمده برای یافتن سرنخ‌هایی استفاده کنند که راهی را برای باز تولید اندام‌های از بین رفته در سایر گروه‌های جانوری از جمله پستانداران نشان می‌دهد.

کد خبر 329303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha